Två dagar: 123 deltagare

Två dagar: 123 deltagare
Utvecklingsdagarna och succén i Marknadslyftet fortsätter. Under januari fick samtliga halländska företag, som deltar i projektet, möjlighet att medverka i två intensiva dagar med fokus på Organisatoriskt stöd samt Tillväxtintention.
Tack vare att vårt EU-projekt Marknadslyftet påvisade goda effekter på deltagande företag blev vi beviljade en förlängning som möjliggjorde att vi kunde stötta ytterligare 25 halländska företag i deras utveckling.

En väldigt uppskattad del i Marknadslyftets förlängning är de två utvecklingsdagarna, där samtliga företag får utvecklas tillsammans under ledning av inspirerande föreläsare. Den första digitala utvecklingsdagen leddes av
Joel Hegardt med fokus på Organisatoriskt stöd, den andra hade fokus Tillväxtintention med Maria Engström Eriksson. Vi fick tillfället att utbyta några ord med två deltagande företag – vårt medlemsföretag Best Western Plus Grand Hotel samt Varbergsföretaget Bildepån!

• • •

UTVECKLINGSDAG: TILLVÄXTINTENTION
Ulrika Drakenberg, VD på Best Western Plus Grand Hotel, deltog tillsammans med tre kollegor på utvecklingsdagen med fokus Tillväxtintention.

”Vilken givande dag! Maria var otroligt inspirerande. Hennes föreläsning var väldigt lätt att ta till sig eftersom hon valt att förklara på ett mycket pedagogiskt och jordnära sätt. Vi fick absolut mersmak!
Den viktigaste lärdomen vi fick med oss var budskapet om FOKA – FLYTA – NUA, en enkel formel som består av tre tillstånd för en stark hjärna, vilken tycks vara viktigare än vi känt till. Den första förändringen vi ska göra efter utvecklingsdagen är nu ge oss tid till att just FOKA – FLYTA – NUA.”


Maria Engström Eriksson driver Matheva och har med ett ben i forskningen och ett i verkligheten kombinerat det senaste inom psykologi och hjärnforskning med verkliga erfarenheter från lyckat förändringsarbete. På så sätt har hon drivit företag till bättre resultat, färre frustrationer och starkare relationer. Precis detta har varit fokus för Marknadslyftets dag med fokus på Tillväxtintention.

”Att lyckas med tillväxt beror på många saker. En bra idé, en mogen marknad och inte minst hårt arbete. Det hårda arbetet förenklas avsevärt om hjärnorna som ska bidra fungerar på topp. Så vad behöver vi tänka lite extra på?”

1. Våra hjärnor tänker med hjärtat.
Nja det gör de förstås inte, men genom att skapa visioner och målbilder som är attraktiva på riktigt och som får oss att brinna för något blir vägen framåt enklare. Glöm siffrorna och marginalerna. Beskriv vilken nytta ni kommer skapa, hur kul det kommer att vara att gå till jobbet.

2. Stressade hjärnor går på halvfart och presterar dåligt.
Lär er vad hjärnan uppfattar som stressande och vad som får den att trigga positivt. Se till att detta byggs in i de förändringar ni gör så att alla tillsammans kan skapa den optimala arbetsmiljön för hjärnan och prestera tillsammans.

3. En hjärna på topp behöver både anstränga sig och vila.
Hjärnan behöver återhämtning för att vara smart, effektiv och kreativ. Se till att ni har en arbetsmiljö och en möteskultur där det finns möjlighet för återhämtning. En kultur där tanken ibland tillåts att vandra fritt. En kultur där det är tillåtet att landa i nuet.

• • •

UTVECKLINGSDAG: ORGANISATORISKT STÖD
Tillsammans med två andra kollegor var
Anna Andersson, VD för Bildepån, på utvecklingsdagen med fokus Organisatoriskt stöd.

”Det var en bra sammanfattning på stegen och utmaningarna ett företag går igenom i samband med att organisationen växer och en påminnelse om hur viktigt det är att ta tid till att jobba strategiskt och undvika fällan av att hela tiden fastna i dagens dilemman.
Framöver kommer vi fortsätta vårt arbete med att hitta bra styrsystem utan att bli byråkratiska för att bli ännu tydligare i vart vi är på väg för att säkerställa en hög grad av involvering och engagemang i hela vår organisation.”


Joel Hegardt, VD på Fast Growing Companies, har lång erfarenhet som ledare i tillväxtföretag såsom Academedia, Metro, Akelius samt IKEA. Hans största styrkor är tydligt och coachande ledarskap samt kunnighet inom styrelse- och ägarfrågor.

”Om ni som ägare/styrelse/ledning väl har beslutat er för att gå från levebrödsföretag till tillväxtbolag så har ni börjat en spännande resa. Med erfarenhet av att ha hjälpt över hundratalet bolag, i olika branscher och med olika storlek, vågar jag säga att det finns flera tydliga gemensamma nämnare för de som verkligen får fart på tillväxten.
“Kan bäst själv” tar dig till en viss nivå. Men de företag som verkligen lyfter och klättrar vidare till nästa nivå är de som vågar ta hjälp. De vet vad de kan själva och vad de
INTE kan själva. När du fått hjälp att identifiera bolagets styrkor och svagheter och skaffat dig rätt verktyg kan tillväxtresan börja på allvar. Stöd till organisationen kan vara på styrelse och ägarnivå men också på VD och ledningsnivå.”

• • •

NÄSTA STEG FÖR FÖRETAGEN
Vi på TEK Kompetens är mycket glada att utvecklingsdagarna blev uppskattade av samtliga deltagande företag. De båda utvecklingsdagarna Organisatoriskt stöd och Tillväxtintention i Marknadslyftet är viktiga delar i att kunna växa på ett hållbart sätt, menar Birgitta Lennermo – projektledare för Marknadslyftet.

”Att våga ta in kompetens utifrån och få nya perspektiv på sin verksamhet är ett stort steg att ta men leder ofta till nya infallsvinklar, nya möjligheter men även avlastning för ägare/VD”, säger Birgitta och fortsätter: ”Att samtidigt värna om sig själv och sin personal så att alla får ett bra förhållningssätt till den snabba förändringstakt vi lever i är viktigt för att vi ska orka bibehålla vårt engagemang och må bra.”

Det som händer nu i Marknadslyftet är att alla företagen gör en uppföljning av strategitemplet – en företagsspecifik handlingsplan med fokus på business, marknadsföring och beteende som är framtagen tillsammans med en Niklas Forser på Leverage. Vad har hänt sedan sist? Behöver vi justera något eller sätta nya actions?
I samband med uppföljningen kommer en plan att utarbetas för hur företagen kan fortsätta med att implementera sitt strategitempel. Vilka verktyg behövs? Vad gör man på egen hand? Behövs det hjälp utifrån?

Vi har i flera av våra projekt fått förmånen att både stötta och påverka företag att växa. Det finns inga lediga platser kvar i Marknadslyftet, men vi bedriver flera utvecklingsprojekt som med stor sannolikhet matchar er och kan ge er en extraskjuts i er utvecklingsresa. Kontakta oss så hjälper vi dig!
Två dagar: 123 deltagare