Kreativ förhandling i praktiken
Du förbättrar din förhandlingsförmåga genom att fokusera på kommunikation som ger förhandlingsresultat. Du får identifiera och hantera olika förhandlingsstilar.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till chefer, säljare och inköpare som vill utveckla sin kompetens inom området förhandling.Innehåll
Efter att ha deltagit i kursen "Kreativ förhandling" kommer du att ha en förbättrad självbild såsom professionell förhandlare. Kunna använda dig av kommunikationsmodeller i din förhandling. Ha kunskap i att identifiera och använda olika förhandlingsstilar - behärska de olika förhandlingsfaserna – och med framgång delta i det psykologiska förhandlingsspelet.
Principer inom förhandling
· Att kunna skilja på människan och problemet
· Att kunna sätta intresset framför ståndpunkter
Hur man sätter mål inför en förhandling
· Att skapa en stark målformulering inför förhandling.
· Att identifiera motpartens målbild?
Förhandlingens faser
· Förhandlingsfasernas uppbyggnad och betydelse
· Strategiskt och taktiskt beteende i de olika förhandlingsfaserna
Förhandlingens ”roadmap” - konsten att finna alternativa vägar
· Att hitta kreativa lösningar under förhandlingen
· Att alltid behålla företagets/organisationens intressen i centrum
· Kritiska situationer – att t.ex kunna säga nej när så är relevant
Betydelsen av förtroende och relationer
· Att skapar förtroende – förhandling handlar om tillit
· Att anpassa sin förhandling baserat på befintliga relationer
Kommunikation – hjärtat i all förhandling
· Olika kommunikationsmodeller
Olika kommunikationsstilar
Makt i förhandling
· Finn din maktpotential, den finns, du har mer makt än du tror. Ibland. Ibland inte.
Hantera hinder i förhandling – på ett kreativt sätt
· Att identifiera hinder
· Att bemöta "fula tricks"
Förhandling och stress
· Sätt att kontrollera stressmoment
· Kontroll av tidsfrist
Team-förhandling
· Konsten att förbereda en" team-förhandling" med flera interna representanter
· Strategi och taktik i "team-förhandling"