Marknad & kommunikation

Annonsering på Facebook och Instagram

Annonsering på Facebook och Instagram

En kurs för dig som vill öka konverteringen· Denna handgripliga onlineutbildning, finurligt uppdelad på två halvdagar, kommer ge dig de kunskaper du behöver för att direkt kunna börja annonsera på Facebook och Instagram - på en vinstgivande nivå.

Målgrupp

Utbildning för dig som vill öka konverteringen· Denna handgripliga utbildning kommer ge dig de kunskaper du behöver för att direkt kunna börja annonsera på Facebook och Instagram.

Innehåll

Filteralgoritmerna har gjort det väldigt svårt att nå ut gratis, så för att nå ut behöver du annonsera. Du har säkert boostat ett och annat inlägg, men känner antagligen att det inte riktigt är värt det, eller att du inte riktigt förstår hur och varför. Du kanske t.o.m. är en ganska van annonsör, men vill sänka konverteringskostnaderna ännu mer.

Gör man fel på Facebook och Instagram så kan det lätt bli precis lika dyrt som när man annonserar i papperstidningen. Så vill vi inte ha det, ptja förutom möjligen herr Zuckerberg.

Fokus på konvertering· Efter dessa halvdagar kommer du direkt kunna använda annonsverktygen till att nå ut med dina nischade budskap till en smart utvald målgrupp så kostnadseffektivt som möjligt.

• Målsättning · Vad du vill åstadkomma är viktigt att definiera. Det påverkar tillvägagångssätt och utfall. Därför går vi noga igenom vilka målsättningar du ska välja vid olika situationer.
• ChatGPT och Midjourney · Hur du spar tid och tjänar pengar genom att ta in AI-producerat text- och bildmaterial i din marknadsföring.
• Målgrupp · Så tänker du och definierar målgrupper på ett listigt och kreativt sätt. D.v.s. undviker att betala för annonsvisningar mot folk som inte har behov av din produkt eller tjänst. Detta är ofta den stora kostnadsboven, som gör att konverteringskostnaden blir hög. Konverteringskostnaden är annonskostnaden kontra den intäkt annonsen ger. Den ska vara så låg som möjligt.
• Argument · Varför behöver den potentiella kunden just din produkt eller tjänst? Vad är det för problem du löser för kunden? Och varför är du den rätte leverantören? Rickard kommer ge dig några riktiga ögonöppnare.
• Kundresan · En affär går sällan i lås vid första kontakten. Kunder behöver ofta värmas upp gradvis. Rickard kommer gå igenom de fiffiga verktyg som finns för att så ett frö hos iskalla, förbipasserande flanörer, bearbeta dem vidare och till slut knyta ihop säcken, få till en konvertering, där pengar och produkter/tjänster byter ägare. Många lägger mycket pengar på annonsering, men glömmer helt bort kundresan. Det blir dyrt, och genererar få affärer.

Kursledaren
Rickard har 25 års erfarenhet av att jobba kommersiellt med sociala medier och tillika traditionell PR, med hundratals mediaframträdanden och talargig i bakfickan. Rickard grundade bland annat världens första sociala medium LunarStorm som då hade 75 anställda i Varberg, Stockholm och London. Och omsatte ca 100 MSEK. Han sålde dock och lämnade sin skapelse helt när det låg på topp 2006.
Något som ständigt är väldigt uppskattat är att han alltid väver in sina egna praktiska erfarenheter från LunarStorm och sina andra entreprenörsresor, vilket ger en tyngd till varje argument, fast totalt prestigelöst à la go gubbe från västkusten. Han har inte bara gjort det mesta, han har rattat både strategi och hållit i de flesta detaljerna. Generalistens fågelperspektiv och specialistens the devil is in the details.


För att få ut max av denna utbildning rekommenderar vi att deltagarna inte tar anteckningar under kursen, utan i stället koncentrerar sig på mental närvaro.

Videorepris
Vi spelar in alla sessioner och kapitelindelar dem för att du i efterhand enkelt skall kunna gå tillbaka och förstå detaljer, hitta rätt knappar och fylla rätt i fält. Självklart får du även presentationen, lathundar, tips och tricks och allt annat material vi går igenom under dessa dagar.

I kursen ingår även 12 månaders fortsatt experthjälp, i vår Alumni-grupp på Facebook. En riktigt bra utbildning behöver även en fantastisk efterföljande support.

Tentamen
Få ett kvitto på dina kunskaper, i priset ingår ett skriftligt test. Klarar du detta föräras du med ett digitalt, delningsbart diplom. Mål i stort är att dessa frågor skall leda till eftertanke och en bättre förståelse kring hela kursen, inte att kugga någon. Om du misslyckas får du ytterligare hjälp att klara provet, självklart kostnadsfritt.