Hållbarhetskommunikation steg 1

En djupdykning i hur företag kan kommunicera kring sitt hållbarhetsarbete på ett effektivt och korrekt sätt.

Målgrupp

Utbildningen riktar sig till kommunikations- och marknadsansvariga, miljö- och hållbarhetschefer och andra ansvariga/samordnare i hållbarhetsfrågor. Eftermiddagen passar både B2C- och B2B-företag.

Innehåll

Under denna eftermiddag får du lära dig grunderna i att kommunicera hållbarhet på ett effektivt och trovärdigt sätt. Du får bland annat inblick i hur du skapar förtroende, undviker greenwash och vilka målgrupper som triggas av olika argument.

Många företag bedriver ett fantastiskt hållbarhetsarbete men missar helt att kommunicera kring det. Ofta beror det på osäkerhet kring hur man får uttrycka sig eller rädsla för greenwash. Men genom att öka sin kunskap kan hållbarhetskommunikation bli en nyckel till att driva både förändringar och affärer. Under denna halvdagsutbildning kombineras föreläsningar, övningar och exempel från verkligheten. Du kommer att lära dig mer om bland annat:
• Strategier för framgångsrik hållbarhetskommunikation
• Hållbarhetsdriven målgruppsanpassning
• Uppförandekoder, lagstiftning och vad som händer när det går fel
• Greenwash och greenhush – att hitta balans mellan ”walk” och ”talk”
• Verktyg och hjälpmedel


Sagt om utbildningen:

"Mycket relevant. Bra mix av case och diskussion. Kompetent ledare för utbildningen med uppdaterad info."

"Intressant utbildning som gav många idéer och tankar. Den har gett en ökad förståelse och insikt om hur vi bör arbeta med kommunikationen. Jag hoppas på en fortsättning inom internkommunikation."


I samarbete med Energi och Miljöcentrum, EMC och TEK Varberg.

Omfattning

4 timmar