Tillbaka till alla Utbildningar

Marknadsföring i sociala medier

Sociala medier har exploderat och en aktiv och relevant närvaro kan ofta vara skillnaden mellan ett bra år eller neddragningar. Allt fler företag slåss om uppmärksamheten och det är viktigare än någonsin att förstå hur helheten fungerar. Detta är en helhetsutbildning där du lär dig att strategiskt och på smartaste sätt hitta och leda en intresserad person mot ett köp (konvertering), genom olika kanaler som samverkar.

Målgrupp

Workshopen passar alla som på ett eller annat sätt arbetar med företagets marknadsföring, oavsett nivå (sociala media-gurus inriktade mot konvertering, undantaget), och som behöver lära sig arbeta mer effektivt och mot tydligare mål för att få ut maximalt, av varje satsad krona!

Innehåll

Nästan all information inför kundens köp hämtas idag från nätet och sociala medier. Rekommendationer tragglas, tester lusläses och dina tilltänkta kunder skapar sig med största sannolikhet en bild utifrån helheten av er som företag! Spelar ingen roll om ni säljer t-shirts, oljeriggar, konsulttjänster, är en kommun eller klipper pudlar. Känslan av er som leverantör, sätts idag på social media, och du måste verkligen ha kontroll på hur ni uppfattas, för att lyckas!
Så oavsett om du använder bilder, handsignaler, videos, putslustigheter eller Stories så måste ditt budskap ta sig förbi allehanda algoritmer och filter och dessutom "fånga" tilltänkta kunder så pass mycket, att du i slutändan får till en konvertering. Den tuffa sanningen är den, att om dina budskap inte i första hand är anpassade för algoritmerna, så spelar ditt slit framför datorn nästan ingen som helst roll, då ytterst få av personerna i din målgrupp, kommer få se det du postat.
Men misströsta ej, det är ingen raketforskning men skillnaden mellan de som kan, och de som gissar är idag enorm. Sluta posta på konstiga tider och i fel format, sluta tro att punktinsatser fungerar långsiktigt. Lär dig förstå helheten, se sambanden och led kunden automatiskt genom köp-processen på olika plattformar, ha kontroll på dina målgrupper, jobba strategiskt och ta till dig de knepen du lär dig på denna heldag så kommer du lyckas.

Du får lära dig:
- Nå dina mål (tjäna pengar, informera, bygga varumärke, fler och mer lönsamma kunder m.m.)
- Algoritmer och filter, hur når du fram
- Skillnaden mellan digital och traditionell marknadsföring
- Strategin – grunden för att lyckas
- Sätta mätbara mål & KPI:er
- Skapa relevant och engagerande innehåll, som ger resultat
- Jobba tidseffektivt med enkla verktyg
- Bearbeta och led intresserade mot ett köp (på olika plattformar som samverkar)

Du jobbar över WiFi på egen dator.

Kursledaren Linda Björck
Linda Björck är en av landets främsta LinkedIn-experter och utbildad social media-manager med många nöjda kunder i bagaget. Hon är en van föreläsare och konsult. Med glimten i ögat guidar hon dig igenom den digitala marknadsföringsdjungeln för att bombardera dig med kunskap och höja ditt resultat.